به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

‏‫کتابشناسی احمدبن موسی شاهچراغ (ع) ‏عنوان و نام پدیدآور:‏‫کتاب

‏عنوان و نام پدیدآور:‏‫کتابشناسی حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع)‏‫/ به کوشش فرید کامگار، علی احسانی‌مقدم‏‫؛ [به سفارش بنیاد فارس‌شناسی].
‏مشخصات نشر:شیراز‏‫: آثار ماندگار‏‫، ۱۳۹۱.
‏مشخصات ظاهری:‏‫۱۶۸ ص.
‏شابک:‏‫ 978-600-92039-6-3
‏شماره کتابشناسی ملی:۲۶۷۰۷۳۸
---------------------------------------------------

کتاب شناسی یا کتابنامه معادل واژه انگلیسی bibliography و به معنی تشریح ، تفسیر و توصیف و بررسی آثار است .
کتاب شناسی درواقع سیاهه ای منظم از آثار یک نویسنده و یا یک موضوع خاص است که دارای یک ویژگی مشترک است مانند زبان ، شکل ، زمان انتشار و جز آن ...
درگذشته کتاب شناسی را مترادف فهرست هم میدانستند. به طور کلی کتاب شناسی ها به منظور اهداف زیر تهیه می شوند:
۱. تهیه ی سیاهه ای از آثاردرباره یک موضوع یا یک مکان و یا یک شخص
۲. تهیه ی سیاهه ای از آثاری که بتوانند جوابگوی پرسش خاصی باشد
۳. تعیین محل دستیابی و بازشناسی آثار خاص یک شخص.[1]-اهمیت کتاب شناسی و کاربرد آن در پژوهش از مسائل مورد قبول همگان است .کمتر پژوهشی بدون تکیه بر منابع و آثاری که درآن زمینه نوشته شده است به سامان خواهد رسید. از همین رو پس از انتخاب موضوع ، اساسی ترین مسئله ، مراجعه به منابع و بررسی و گردآوری اطلاعات است. در نتیجه آگاهی از منابع کتاب شناسی افزون بر افزایش غنای پژوهش ، از به هدر رفتن فرصت ها و دوباره کاری ها پیشگیری می کند.[2]جمع آوری آثار و منابع مختلف در حوزه دین و شناخت ائمه معصومین و بزرگان دینی از دیرباز مورد توجه دین پژوهان و محققان اسلامی بوده و ضرورت شناخت این آثارو معرفی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. نظر به اهمیت شیراز و بارگاه مقدس شاهچراغ (ع) که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سومین حرم اهل بیت (ع) در کشور است، تهیه کلیه آثار و منابع مختلف در مورد حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) ازویژگی خاصی برخوردار است. لذا در اینجا به شرح مختصری از نحوه گردآوری منابع و آثار مرتبط با احمدبن موسی (ع)پرداخته میشود.
در ابتدا لیست کاملی از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی مهم کشور با استفاده از بانک اطلاعات کتابخانه های ایران از طریق سایتIsil.nlai.ir تهیه شد، سپس شماره (فاکس) هر کدام از کتابخانه ها استخراج و با آن ها مکاتبه گردید تا هر اثر و یا لیستی از حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) را در مجموعه خود دارند، اعلام نمایند.
پایگاه Lib.ir پایگاه اطلاع رسانی دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت. همچنین فهرستگان نسخ خطی آقا بزرگ و نرم افزار رسا در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سایتهای روزنامه های داخلی و خبرگزاریها، اسناد و مدارک و فهرست فیلم و عکس، پایگاه مقالات و نشریات داخلی از قبیل Sid و Magiran نیز مورد بررسی قرارگرفتند. لازم به ذکر است که تهیه لیست کاملی از آثار و منابع مرتبط در مورد یک فرد طیف گسترده ای از منابع و ماخذ را در بر می گیرد که خود شامل: کتب، مقالات، نسخ خطی، اسناد، و... می باشد. نظر به گستردگی و پراکندگی جغرافیایی کتابخانه ها مراکزاطلاع رسانی در سطح کشور و لزوم دسترسی به منابع آنها، این امر مستلزم جستجوی دقیق و بررسی عمیق است مخصوصا در مورد مطالب روزنامه ها و خبرگزاریها، چرا که هنوز در کشور ما نمایه و فهرستی ازمطالب، مقالات و گزارشهای روزنامه ها و خبرهای آنها وجود ندارد. با توجه به تمام مسائل و مشکلات پیش رو در تهیه آثار و منابع مرتبط با شاهچراغ(ع) ، امیدواریم که مجموعه گردآوری شده بتواند پژوهندگان را پسند افتد.

---------------------------------------------------------------------------------------------
[1] احسانی مقدم، علی. کامگار، فربد.کتاب شناسی میرزا احمد نیریزی. شیراز: بنیاد فارس شناسی،1390.ص90.
[2] حری، عباس.دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی .تهران: کتابخانه ملی ،۱۳۸۱.ص۱۵۵۹


نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه یکشنبه 21 خرداد 1391 ساعت 10:23 ق.ظ

سلام
این کتاب رو از کجا میتونم تهیه کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد