به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

معرفی مقاله:بررسی نقش سلمان فارسی در استقرار حکومت اسلامی

نام و نام خانوادگی

فربدکامگار،علی احسانی مقدم،محبوبه رضایی 

عنوان اثر

بررسی نقش سلمان فارسی در استقرار حکومت اسلامی 

نوع اثر

مقاله 

اطلاعات کتابشناختی

مقاله ارائه شده درکنگره بین المللی سلمان فارسی (۱۰و۱۱آبان۱۳۹۱:فارس،کازرون)،درج درکتاب مجموعه مقالات کنگره بین المللی سلمان فارسی-ج۱.شماره کتابشناسی ملی2967517.

کلیدواژه ها

ایران،حکومت اسلامی،مسلمانان،تشیع،سلمان فارسی

چکیده

در این مقاله پس از بررسی شخصیت و زندگی سلمان فارسی٬ به نقش ارزنده او در حکومت اسلامی پرداخته شده است. اسلام همواره کانون پرورش شخصیتهای بزرگی بوده که خدماتشان همیشه جاودانه خواهد ماند. سلمان به عنوان یک فرد ایرانی٬ با شنیدن آوازه اسلام و دین نبوی بدان می گراید و آنچنان در آن غرق می شود که گویی گمگشته خود را بازیافته است. این شخصیت شگفت انگیز٬ با تغییر مسیر تاریخ و حمایت از اسلام٬ پیامبر و ولایت مداری٬ پیشگام و پرچمدار حق و عدالت می گردد.
سلمان با شناساندن حقیقت اسلام٬ منشاء خدمات بزرگی به ایران و ایرانی شده؛ با مبارزه با ایدئولوژیهای فرسوده دوران ساسانی٬ در صدد نجات ایران از دست ستمکاران ساسانی و آزادی مردم از اسارت موبدان می گردد. او همواره با دفاع از حکومت پیامبر(ص) و خلافت حضرت علی(ع)٬ با نشان دادن تدبیر و بصیرت والای خود در جنگ خندق و فتح مدائن به عنوان یک نظریه پرداز نظامی شناخته می شود.
راز شیعه بودن بیشتر ایرانیان و برتری آنان در گرایش به اسلام از سلمان فارسی نشات می گیرد. در واقع او بود که مسیر تاریخ ایران را عوض کرد.
سلمان با رسیدن به مقام حکومت مدائن به عنوان حاکم دادگستر شناخته شده و جایگاه خاصی در قلوب مردم می یابد. از آن جا که سیاست سلمان بر اساس اداره و هدایت جامعه تکیه داشت٬ همواره خود را مسئول نگاهداری و سالم داشتن حکومت و فراهم آوردن امکان زندگی آسوده برای افراد کشور می نمود.
حضور سلمان در مدائن و شیوه ملایم و مساعدت جویانه او و وابستگی اش به دهقانان تاثیر زیادی در پذیرش و اسلام آوردن آنان داشت.
او در اعمال حاکمیت و اتخاذ خط مشی خود در حکومت توانست٬ دومقوله قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی را کاملا مهار نموده ؛ از حداقل های ممکن از بهره برداری از این دو مقوله نیز صرفنظر می نمود. مشی حکومت سلمان از این جهت اهمیتی ویژه دارد که صدها سال بعد ماکیاولی به عنوان یک متفکر سیاسی غربی و نیز فضل بن روزبهان خنجی اصفهانی به عنوان یک متفکر شرقی و اسلامی هر دو به قدرت سیاسی ارزش و اعتبار بخشیدند؛ در حالیکه سلمان شیوه ای را که در حکومت خو د مراعات می کرد بدور از قدرت سیاسی و حکومتی بود. از این رو حکومت سلمان در مدائن یکی از درخشان ترین فصول زندگی سلمان است. او مصداق روشنی ازآرمان ارسطو در جمهور و فارابی در مدینه فاضله است.
بررسی زندگی و اندیشه سلمان تبیین این واقعیت است که وقتی ایمان مذهبی با حکمت و خردمندی و مهر آمیخته می شود٬ اسلام به عنوان یک آیین الهی٬ شخصیتی مثل سلمان را در دامان خود می پرورد و سلمان در مدائن که کانون امپراطوری شاهنشاهی ساسانی بود چهره ای دیگر از قدرت و آزادی و حقوق مردم را ترسیم می نماید
.
***
برای ماافتخاربسیار بزرگی است که دراین کنگره با مباحث مربوط به حضرت سلمان بیش از پیش آشنا شدیم.  
مقاله حاضر را پیشکش دوستداران،  اندیشمندان وعاشقان معارف نورانی اهل بیت می نماییم