به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

به رنگ آینه

نوشته ها وگزیده ها

خبر خوش برای آرشیویست ها (تصویب رشته مطالعات آرشیو)

خبر خوش را همه جا باید اطلاع رسانی نمود  

 

 

اینجا را کلیک  نمایید  وبه ادامه مطلب بروید...

گسترش روز افزون آرشیوها با گسترة فعالیت و وظایف متفاوت و نیز اهمیت آنها در نزد دولتها و ملل مختلف،‌ باعث شده است تا تربیت کسانی که با کسب دانش آرشیو، مدیریت علمی مراکز آرشیوی را به معنی اعم و نیز فعالیتهای تخصصی آن را به معنی اخص برعهده دارند،‌ بیش از پیش مورد توجه مراکز آموزشی و دانشگاهی قرار گیرد. ‌به طوری که امروزه به عنوان رشته‌ای پر اهمیت در خیلی از دانشگاههای دنیا،‌ علاقه‌مندان را در سطوح مختلف به سوی خود جلب کرده و دانش آموختگان آن که از آنها به عنوان آرشیویست یاد می‌شود با دستیابی به توانائی علمی وعملی،‌ فعالیت در گسترة مذکور را به صورت هدفمند وجهة همت خود می‌سازند. اینکه دانش آرشیو چگونه و در چه سطوحی در دانشگاههای مختلف ارائه می‌گردد و محتوای دروس آن، ‌چه مطالبی را در بر می‌گیرد و نیز چه مشابهتها و تفاوتهائی با رشتة کتابداری دارد، این روزها با تصویب رشته مطالعات آرشیو روشن گشت وامیدواری تازه ای را دربین دوستداران هویت ملی وتاریخی بوجود آورد .

در این راستا به همت  متخصصین آرشیو ایران آقایان دکترسعید رضایی شریف آبادی  دانشیار گروه اطلاع رسانی  دانشگاه الزهرا  ودکتر علی اکبر صفی  پور مدیر مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس ورییس بنیاد فارس شناسی با نگاه علمی  که داشتند وبا پیگیری ها مداوم؛  این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید . (روابط عمومی مرکز اسنادوکتابخانه ملی  فارس )

پایگاه اطلاع رسانی لیزنا هم ۸دی ۱۳۸۹ خبری در این زمینه دادکه متن این خبر در این جا آورده شده :

  - به گزارش لیزنا؛ دکتر سعید رضائی شریف آبادی، دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا، ضمن اعلام این خبر درباره تاریخچه تصویب رشته مطالعات آرشیوی گفت: از مهر 1386 که بعنوان معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فعالیت خود را آغاز کردم، به فکر راه اندازی این رشته افتادیم. در مدت کوتاهی با همکاری علی اکبر صفی پور، که از مسئولین آرشیو ملی  ایران بود و با همفکری عده ای از صاحبنظران و فعالین حوزه آرشیو، پیش نویس اولیه تهیه و برای تصویب به وزارت علوم ارسال کردیم.

وی افزود: در اوایل سال جاری نسخه ویرایش شده مطالعات آرشیوی در کمیته کتابداری و اطلاع رسانی دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست دکتر جعفر مهراد و با حضور نمایندگان گروههای کتابداری و اطلاع رسانی  مورد بررسی قرار گرفت. پس از آنکه کارگروه منتخب این کمیته به ریاست دکتر غلامرضا فدائی نسخه ی نهائی را آماده کرد، محتوا و سرفصل دروس ابتدا در کمیته کتابداری و پس از آن در جلسه مورخ 6/6/1389 شورای برنامه ریزی آموزش عالی به تصویب نهائی رسید.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران اظهار امیدواری کرد: اولین گروه از دانشجویان این رشته بتوانند از طریق دانشگاههای الزهرا و دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران از مهر سال 1390 تحصیل خود را آغاز کنند.

علاقه مندان می توانند برای اطلاع از محتوا و سرفصل دروس این رشته به آدرس http://gostaresh.msrt.ir/Files/Course/1-13-m-4.pdf  مراجعه کنند.

لازم به یادآوری است که علاوه بر رشته کتابداری و اطلاع رسانی، سه رشتۀ دانشنامه نگاری، علم سنجی و مطالعات آرشیوی در مقطع کارشناسی ارشد توسط کمیته کتابداری و اطلاع رسانی دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی به تصویب رسیده و رشتۀ مدیریت نسخه های خطی نیز مراحل پایانی تصویب را می گذراند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد